Hogy vagyunk mi, magyarok?

Magyar Kultúra Magazin Lélek különszámából: Látogatóban a LESZ elnökénél, Dudás Erikánál.

116-123 – korábban sosem tűnt fel, de Dudás Erikával folytatott beszélgetésünk óta több helyen felfedeztem már kiírva a Lesz krízisvonalának ingyenesen hívható telefonszámát. a 24 órában működő Vonalon azok kérhetnek lelki segítséget, akik úgy érzik, nincs senki a környezetükben, akivel meg tudnák beszélni kétségbeejtőnek tűnő problémájukat. milyen nehézségeket érzünk megoldhatatlannak, miért egy idegentől várunk segítséget, és vajon ki lehet a vonal másik végén? Beszélgetésünkből talán erre is fény derül.

Az első telefonos lelkisegély-vonalat Chad Varah anglikán lelkész alapította Londonban, 1953-ban. Egy tinédzser öngyilkossága ébresztette rá arra, hogy ha ennek a fiatal lánynak lett volna a környezetében egyetlen felnőtt is, akihez bizalommal fordulhatott volna a félelmével és a kérdéseivel, sosem dobta volna el az életét. A lelkész által alapított segélyvonal, a Samaritans időálló vállalásnak bizonyult, hisz több mint hetven éve, ma is működik az Egyesült Királyság területén. Ugyanazzal a 116-123-as hívószámmal hívható, amely a világ több mint húsz országában, köztük hazánkban is működik, és területileg mindig az adott ország ügyelőjét kapcsolja az IFOTES (International Federation of Telephone Emergency Services) égisze alatt.

Magyarországon 1970-ben Debrecenben dr. Szabó Pál pszichiáter hozta létre az első krízisvonalat, majd hamarosan Budapesten, Győrben, Pécsett és Szegeden is alakultak helyi központok. 1986 óta a LESZ magyarországi ernyőszervezete alatt bővül a szövetség, és ma már 29 tagot számlál, köztük Erdélyben, Kárpátalján és
a Felvidéken is. Minden stáb mögött különböző támogatók állnak. Ezek lehetnek civil szervezetek, egyházak, egyetemek, egészségügyi intézmények vagy önkormányzatok, tehát elég vegyes a működésüket biztosító közeg. Ám a közös szakmai irányelv, az egységes képzési rendszer, az évtizedes tapasztalat megosztása országos és
régiós szinten is szakmai találkozók, esetmegbeszélések formájában egy nagyon magas színvonalú módszertani, mentorálási és vizsgarendszert tesz lehetővé, ezért biztosak lehetünk benne hogy a hívásunk hozzáértő, tapasztalt és empatikus személyhez érkezik be. Hogy kihez? Lássuk!

A teljes cikket ide kattintva olvashatja.

Címkék