Ha baj van

Ha baj van

Az életben akadhatnak olyan pillanatok, amikor magunkra maradunk, úgy érezzük, nincs senki, akivel megbeszélhetnénk gondjainkat, és nem látjuk a kiutat. Fontos tudni, hogy mindig van kihez fordulni, az ingyenesen hívható lelkisegélyszolgálat operátorai a nap bármely szakában elérhetők, ítélkezés nélkül bárkit meghallgatnak, és segítenek megoldást találni a mindennapi problémákra. Vannak olyan esetek, amikor egyetlen telefonhívás akár életmentő is lehet.

A világ első lelkisegély-szolgálatának létrejötte egy szomorú apropóhoz kötődik: az 1900-as évek elején egy fiatal amerikai nő egy New York-i szálloda portását hívta fel késő este azzal, hogy sürgősen szeretne beszélni egy lelkésszel. Aznap már senkit nem tudtak előkeríteni számára, csak másnap ekkorra azonban a hölgy öngyilkosságot kísérelt meg a szobájában. A kórházban meglátogatta őt a lelkész, Harry Marsh Warren. A nő elárulta neki, nemrég elhagyta a barátja, és emiatt akart végezni magával. Ez az eset sarkallta arra a lelkészt, hogy cselekedjen: feladott egy hirdetést az újságban, amelyben arra kérte az öngyilkosság elkövetésén gondolkodókat, hogy hívják fel őt. Warren a következő hetekben 12 embert hallgatott meg telefonon, támogatásáról biztosította őket, és a beszélgetéseknek köszönhetően végül egyikük sem vetett véget az életének. A lelkész ezután néhány önkéntessel együtt létrehozta az első lelkisegély-szolgálatot, amelynek elsődleges célja az volt, hogy megelőzze az öngyilkosságokat.

Évente 200 ezer hívás

Magyarországon az első lelki segélyt nyújtó telefonszolgálat 1970-ben jött létre Debrecenben. Számuk azóta megszaporodott, és csaknem három éve megalakult a Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetsége (LESZ) a tagszolgálatok egyesítése céljából. „A szövetség ma 18 magyarországi és öt határon túli, magyar nyelvű tagszolgálatból áll. Nagyjából 400 önkéntesünk van, de ez a szám mindig változik. Vannak, akik családalapítás, egészségügyi problémák vagy munkahelyváltás miatt abbahagyják a munkát, de mindig vannak képzéseink, amelyekre folyamatosan várjuk a jelentkezőket. Tavaly csaknem 200 ezer telefonhívásunk volt, ami átlagosan 18- 20 ezer hívást jelentett havonta. Bár az ősztől tavaszig tartó időszakban még mindig kicsit magasabb az érdemi hívások száma, alapvetően egész évben kiegyenlített, magas a hívásszám"- meséli Dudás Erika, a LESZ alelnöke. Bár a lelkisegély-szolgálatok eredetileg a krízis- és szuicidhívások kezelésére, valamint a mentálhigiénés prevenció céljából jöttek létre, a problémák, amelyekkel megkeresik őket, ma jóval szélesebb körűek. „Az idősek gyakran csak beszélgetni szeretnének valakivel, vagy veszteség érte őket, elvesztették a társukat, magányosnak érzik magukat, esetleg egészségi problémáik vannak. Ha valamelyik hozzátartozójuk gyógyíthatatlan beteg, az is hatalmas pszichés teher lehet számukra. A 40-60 év közöttieknél sokszor párkapcsolati gondok lépnek fel, konfliktusuk adódik a házastárssal, elválnak, de előfordul, hogy generációs vagy munkahelyi problémák, jogi konfliktusok nehezítik az életüket. A fiatalabbaknál a párválasztással kapcsolatos problémák jelentkezhetnek, a diákoknak pedig az iskolában lehetnek gondjaik, illetve előfordulhat, hogy ők is nehezen dolgoznak fel egy-egy veszteséget."

Kiönteni a lelket egy idegennek

Egy hívás átlagosan 15-20 percig tart, de nagyobb krízis esetén akár 50-60 perc is lehet. A laikusokban felmerülhet a kérdés, egy rövidnek mondható beszélgetés egy idegennel hogyan oldhatja meg a problémáinkat. A szakember szerint már ez is nagyon sokat segíthet. „Azzal, hogy felhív bennünket az illető, ő kerül a középpontba. Mivel anonim módon, telefonon keresztül működünk, még csak szembe sem kell néznie azzal, akinek elmondja problémáit. Vannak olyan gondok, például a gyász vagy a veszteségek feldolgozása, amelyeket nem szívesen oszt meg rokonnal, szomszéddal. Inkább elmondja azt egy idegennek, akit hall, de nem lát. így könnyebben előtörnek az érzések is, kevésbé szégyelli magát emiatt. Megszabadul a nyomasztó érzésektől, a tehertől. Az, hogy figyelünk rá, meghallgatjuk, megoszthatja velünk a problémáit, nagyon sokat jelenthet számára." Az ügyelők soha nem ítélkeznek, kérdéseikkel megpróbálják feltérképezni a szituációt és a lehetőségeket, segítik abban a hívót, hogy megnyugodjon, és ő maga találja meg a problémájára a megoldást. „A telefonhívások alkalmával igyekszünk az illetővel együtt gondolkodni, közösen tisztázzuk az érzéseit és a megoldási lehetőségeket. Átbeszéljük, kik azok, akiket bevonhatunk, van-e valaki mégis a környezetében, aki segíteni tud. Gyakran ugyanis a problémák miatt csak nagyon beszűkültén látnak, és nem képesek kívülről figyelni magukat, nem veszik észre maguktól a lehetőségeket, vagy egyszerűen nem mernek segítséget kérni. Létezik nálunk az úgynevezett irámitó funkció is, vannak olyan helyzetek, amikor továbbküldjük szakorvoshoz, pszichoterápiára, jogi segítséget, családsegítőt keresünk, vagy olyan intézményt, amely a problémájára adekvát megoldást jelenthet. Szükség esetén, ha például valaki öngyilkossággal fenyegetőzik, a 112-es segélyhívót is tudjuk kapcsolni."

Túl sok a hecchívás

Mivel a lelkisegély-szolgálatok ingyenesen hívható telefonszámmal rendelkeznek, sokszor megtalálják őket a szélhámosok is. Az ilyen hecchívások hátterében azonban gyakran tényleges probléma áll, amelyre a beszélgetés során fény derülhet. Vannak, akik kitaIált történetekkel hívják fel a központot, ám az operátor hamar rájön arra, ki az, aki csak megjátssza magát. Kérdéseivel pedig rávilágíthat, ha a telefonálónak tényleg van valamilyen gondja, baja.Előfordulnak viszont ennél is nehezebb esetek, amikor a rosszindulattól vezérelve tárcsázza valaki a 116-123-at - magyarázza Dudás Erika. Operátornak egyébként szinte bárki jelentkezhet, aki rendelkezik érettségivel.Természetesen kell hogy legyen egyfajta érettsége, élettapasztalata, lelki stabilitása. A legtöbb önkéntes már betöltötte a 25. életévét. A képzést egy kiválasztási folyamat előzi meg, amely interjúkból áll. A tanfolyam háromszintű, tartalmazza az önismeretet, a személyiségfejlesztést, az elméleti és gyakorlati ismereteket. Ezek nagyjából 80- 120 órásak, a végén tanúsítvánnyal zárulnak. Ezt követően egy gyakorlott ügyelő mellett kell hospitálni, és csak ezután lehet tényleges munkát vállalni. „A kiválasztási folyamat során kiderül, hogy lelkileg mennyire stabil és érett az illető egy ilyen feladat elvégzésére, mennyire figyel a másikra, meg tudja-e adni a kellő tiszteletet a másik embernek. A kommunikációs készségét igyekszünk továbbfejleszteni a képzéssorán. Fontos, hogy legyen elhivatott és motivált, hiszen ez egy önkéntes munka. Vannak olyanok egyébként, akik már több évtizede végzik ezt a munkát, és a mai napig nem égtek ki, tud örömet adni nekik ez az elfoglaltság. Esetmegbeszélésekkel, szakmai programokkal és tapasztalatcserékkel pedig folyamatosan segítjük a kollégákat abban, hogy hosszú távon is ezen a pályán maradhassanak. A hecchívásokat nehéz kezelni, ez sokak kedvét szegi, az azonban mindig hatalmas öröm, ha tényleg tudunk valakinek segíteni. Úgy gondolom, mi is sokat kapunk a hívóktól. A személyiségünk is folyamatosan formálódik, érettebb és tapasztaltabb lesz a munka során. Képesek leszünk hatékonyabban kezelni saját konfliktusainkat, élethelyzeteinket. Sokat tanulunk ezekből a beszélgetésekből, jó értelemben vett kihívás ez számunkra az emberi kapcsolatok kezelésére"- mondja a szakértő.

Balatoni Dóra

forrás: www.csaladilap.hu

Címkék