Mindig van kiút

Mindig van kiút

Lassan már két éve élünk a koronavírus árnyékában, ami sajnos sok emberben csak növelte a magány, izoláció, bizonytalanság érzését, ami frusztrálttá és reményvesztetté teheti az embereket. Sokan talán úgy érzik, nincs kiút, nincs segítség, ez pedig végzetes döntésekhez vezethet. Gondoljunk csak az elmúlt egy hét tragédiáira: a Belvárosi hídról lezuhant és meghalt egy nő, pár nappal később pedig Hódmezővásárhelyen találtak egy összevert, félmeztelen nőt. Nagyon fontos azonban tudni, mindig van választás és segítség, aki a nehéz időkben mellettünk áll.

Ilyen segítséget nyújtanak a telefonos lelkisegély szolgálatok, melyek a nap 24 órájában várják a bajbajutottak hívásait és minden erejükkel azon vannak, hogy együtt megoldást találjanak a problémákra. Erről a munkáról beszélgettünk Fábiánné Páger Annával, az SOS Telefonos Lelkisegély Szolgálat szegedi vezetőjével, az országos szövetség működési menedzserével, és Dudás Erikával, a Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetségének (LESZ) elnökével.

A SZEGEDI SZOLGÁLAT 2021-BEN 12 600 HÍVÁST FOGADOTT

A szegedi lelkisegély szolgálat már 41 éve működik városunkban, a 116-123-as hívószámon érhetőek el. Ahogy Fábiánné Páger Annától megtudhattuk az országos hálózat jelentős részét képezi a szegedi szolgálat, hiszen az összhívások 10-12%-át innen bonyolítják le az önkéntesek, 2021-ben pontosan 12 600 telefon futott be hozzájuk.

AZ ÖNGYILKOS GONDOLATOKKAL KAPCSOLATOS TELEFONOK A HÍVÁSOK 5%-ÁT TESZIK KI

Alapvetően ezek a vonalak szerte a világban az öngyilkosságok megelőzésére jöttek létre, melyek országosan a hívások 5%-át teszik ki Magyarországon. A leggyakrabban olyan problémákkal hívják a vonalat, mint a magány, ez a hívások 15-20%-át jelenti, jelentősek a családi, párkapcsolati, társas problémák, a munkahelyi gondok az álláskeresésen, elvesztésen át a rossz munkakörülményekig minden előfordul.

A KORONAVÍRUS ÓTA TÖBB FÉRFI KERESI FEL A VONALAKAT, MINT NŐ

Dudás Erika elmondta, 2020 márciusa óta, vagyis a Covid megjelenése óta a fő számuk (116-123) mellett indítottak egy külön vonalat a koronavírussal kapcsolatos problémák fogadására (06 80 810-600), ami heti 90 órában várja a hívásokat a mai napig. Dudás Erika abba is beavatott minket, a világjárvány berobbanásával nem az összhívások száma növekedett meg, hanem az úgynevezett adekvát hívások száma. Ez azt jelenti, hogy kevesebb hecc és zaklató hívó jelentkezett a szolgálatoknál, megnövekedett az érdemi hívások száma, sőt megfordult a hívók nembeli aránya is, a korábbiakkal ellentétben mára több férfi keresi fel a szolgálatot, mint nő.

A COVID MEGJELENÉSE ÓTA MEGVÁLTOZTAK A HÍVÁSOK TARTALMAI

Mint mondta, a világjárvány átalakította a hívás tartalmakat is. Megfigyelhető volt, hogy 2020 tavaszán az izoláció, az információhiány jelentkezett legtöbbször, különböző szorongásokkal terhelve. Később, 2020 őszétől kezdve a gazdasági és az egzisztenciális következmények, vagy kapcsolati nehézségek miatt ragadtak a legtöbben telefont. A további hullámoknál a vakcinával kapcsolatosan keresték a szolgálatot sokan. Az is látható volt, hogy amikor kevesebb lett a fertőzöttek száma, csökkentek az ilyen jellegű hívások is.

A LEGFONTOSABB A FESZÜLTSÉGEK OLDÁSA A TELEFONÁLÓBAN

Ezeknél a telefonbeszélgetéseknél a legfontosabb a feszültségek oldása, hiszen sokszor pusztán az, hogy van valaki, akinek megnyílhat, elmondhatja a problémáit már oldja a segítségkérőben felgyülemlett rossz érzéseket, másrészt, a hívás közben rendeződnek a gondolatai, magában is jobban tisztázhatja a helyzetet. Nagyon fontos, hogy a szolgálat munkatársai segítenek megtalálni azokat a lehetőségeket, melyek segítenek a krízishelyzetet feloldani, új irányt mutathatnak a bajbajutottaknak, hiszen a vonal végén mindig van valaki, aki csak rá figyel és meghallgatja.

Fábiánné Páger Anna azt is elmondta, folyamatosan várják az önkéntesek jelentkezését is szegedi szolgálatukhoz, akik részt vennének áldozatos munkájukban és segíteni szeretnék problémákkal küzdő embertársaikat.

Hallgasd meg teljes beszélgetésünket Fábiánné Páger Annával és Dudás Erikával, akiktől még többet megtudhatsz a szolgálat működéséről és a különböző krízishelyzetek, mint az öngyilkosság, vagy a párkapcsolaton belüli erőszak kezeléséről.

forrás: szeged365.hu

Címkék