Hívj, hogy segíthessünk!

Hívj, hogy segíthessünk!

Kárpátalján 5. születésnapját ünnepli a lelki elsősegély telefonszolgálat, amely a nap 24 órájában hívható, magyar nyelven. Karácsony közeledtével arról kérdeztük Török Orsolya szolgálatvezetőt, hogy mit tud nyújtani egy ismeretlennel való beszélgetés, amikor krízisben, válságban vagyunk, s kik azok, akik még az ünnepek alatt is szolgálatban vannak, s önkéntesen segítik az arra rászorulókat.

– Miért jó az, ha valaki egy külső, számára teljesen ismeretlen embertől kér meghallgatást?

– Talán előfordult már mindenkivel, hogy buszon, vonaton, egy váróteremben beszédbe elegyedett a mellette ülővel, és olyan dolgokat is feltárt előtte, amit talán a legközelebbieknek sem mondott el. Jólesett, felszabadító volt, s egy kicsit könnyebben mentünk tovább. Ilyen alkalomra esetleg hosszasan várhatunk, nem akkor sikerül egy ilyen beszélgetés, amikor szeretnénk vagy éppen szükség van rá. Viszont, ha mi tudjuk ezt kezdeményezni, akkor akár mindjárt megtörténhet. A telefonos szolgálatok azért jöttek létre, hogy ha valamilyen problémával nagyon egyedül maradtunk, ha nem tudjuk megoldani, ha megakadtunk, akkor hívható legyen egy másik ember, aki meghallgató, nem ítélkező, aki nem megoldással, hanem visszajelzésekkel, kérdésekkel terel bennünket. A környezet sokszor „jó tanácsokkal” lát el minket, ha gondunk van, ám ez sokszor nem húz ki minket a bajból. Nekünk a saját megoldásunkat kell megtalálnunk, s ebben segíthet egy szakmailag felkészült segítő.

– Milyen problémákkal, kérdésekkel keresik meg a szolgálatot?

– Ez nagyon változó. Hívnak bennünket párkapcsolati, családi és munkahelyi, gyermeknevelési problémákkal, vagy telefonálnak magányosok (ez akár családon belül is előfordul), betegségben szenvedők, gyászolók, de a külföldi munkavállalás is vezet olyan helyzethez, amikor az érintettek hozzánk fordulnak. Gyakorlatilag bárki bármilyen jellegű panasszal fordulhat a szolgálathoz. Nem is a téma számít, hanem az, mennyire érzi magát erősnek, képesnek arra a hívó, hogy megbirkózzon mindezekkel.

– Hogyan tudják a betelefonálót segíteni ebben?

– Az ügyelők együtt próbálják megkeresni a hívóval a hívó erőforrásait, a kapcsolati hálóját feltérképezve kutatják, kivel, hogyan tudná megoldani az adott nehézséget. Az ügyelő tudja, hogy a megoldás a hívónál van, ő a saját problémájának a legnagyobb ismerője, s abban kell segíteni, hogy erőt kapjon a megoldás megtalálásához. Ebben a keresésben támogatják, biztatják a hívót. Mert mindig van megoldás, csak sokszor nem látjuk. Előfordulhat az is, hogy krízisben van a betelefonáló (például több veszteség érte, kirúgták a munkahelyéről, megcsalta a párja stb.), és nem tanácsra, hanem együttérzésre, meghallgatásra van szüksége. S amikor ez megtörténik, megérzi a hívó a vonal végén azt az igazán emberi, empatikus hangot, hozzáállást, megnyugszik, és tud egyet lépni a saját útján. El kell mondanom azt is, hogy a telefonszolgálat elsődleges célja az életvédelem, az öngyilkosság-megelőzés. Ha valakiben ilyen gondolatok motoszkálnak, azok is felkészült segítőre találnak a telefonvonal túloldalán.

– Segítséget kérni nem is mindig olyan könnyű…

– Pedig nagyon fontos, hogy megtanuljunk segítséget kérni, hogy keressük a megoldást. Így tudunk változni, fejlődni és továbbadni a jó példát. Persze nem könnyű segítséget kérni, hisz ezzel bevallom, hogy nem tudok egyedül túljutni valamin, s ehhez nagy bátorság kell. Ezért szoktuk mondani, hogy az az igazán bátor ember, aki tud segítséget kérni. Ha sikerül megoldani egy problémát, akkor a család, a környezet is sikerként éli meg, és erősebben, edzettebben megy tovább.

– Hogyan győzi mindezt a kis kárpátaljai ügyelőcsapat?

– Hála Istenek, nagyon jó csapatunk van, akik odaadással és szeretettel végzik az önkéntes szolgálatukat. És nincsenek egyedül! A telefonos rendszer úgy van kialakítva, hogy magyarországi és felvidéki szolgálatokkal közösen végzik a feladatot. Így lehetséges a 24 órás ügyelet a hét minden napján. Nagyon hálásak vagyunk a Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetségének (LESZ), akik szakmailag és emberileg is mellénk álltak, valamint a felvidéki és erdélyi kollégáknak, akikkel együtt gondolkodhatunk, beszélgethetünk a közös problémákról. Köszönettel tartozunk továbbá a Magyar Kormánynak, akik támogatják a szolgálat működését, valamint az anyaországi és a kárpátaljai (Kárpátinfo, Kárpátalja, Kárpáti Igaz Szó, a Pulzus Rádió, a TV21) médiának a telefonszámok hirdetéséért.
Álljanak itt emlékeztetésként újra ezek a telefonszámok: 095 600 8005 és a 097 600 8005.

– Úgy tudom, idén egy lépéssel közelebb került a Kárpátaljai Lelki Elsősegély Telefonszolgálat a magyarországi LESZ-hez.

– Augusztustól társszolgálata lettünk a Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetségének (LESZ), amely egy szorosabb szakmai együttműködést jelent. Különféle képzésekben tudunk így részt venni, s segítenek továbbra is új ügyelők képzésében.

– Kik lehetnek ügyelők?

– Ügyelőnek olyan 21-60 év közötti személy jelentkezhet, aki nyitott mások segítésére, tanulásra, önismereti munkára, aki jó magyar kommunikációs képességekkel rendelkezik, és stabil értékrenddel, lelki állóképességgel van felvértezve. A jelentkezéseket az sos.karpatalja@gmail.com címre várjuk.

forrás: karpatinfo.net

Címkék