Az ünnepek alatt is fogadja a hívásokat a lelkielsősegély-szolgálat

Az ünnepek alatt is fogadja a hívásokat a lelkielsősegély-szolgálat

Az idei év megmutatta, hogy az önkéntes munka meghozza a gyümölcsét, ahogy azt is, hogy szükséghelyzetben ők azok, akikre feltétel nélkül számíthatunk, mert ezek azok a programok, amelyeknek a pozitív hatásai szemmel láthatóak.

Dudás Erikával, a Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetségének (LESZ)  elnökével beszélgettünk, amely szövetség 17 magyarországi tagszolgálat, 7 magyarországi és határon túli magyar nyelven működő társszolgálat önkénteseivel folytatja tevékenységét az önkéntesség, anonimitás, titoktartás elveinek betartásával.

Hogy gondolja, miért érzik megbízható forrásnak az emberek, ha egy kívülálló, önkéntes segítségét kérhetik?

Sok esetben az anonimitás a telefonban a mélyebb érzelmeket, titkokat, fájdalmakat, veszteségeket is felszínre hozza. Nem kell a másik szemébe néznie a hívónak, így a segítő beszélgetés kapukat nyithat a régóta elfojtott érzelmek előtt, de feszítő problémák is megjelenhetnek a telefonos kapcsolat során. A magányosan élő hívók mellett pedig van valaki, akivel megoszthatja a régóta bennrekedt mondanivalót, a ki nem mondott szavakat.

Hogyan látja, hosszú távon mennyire tud segíteni társadalmunkban az önkéntes szolgáltatás?

Az önkéntes szolgáltatás, az önkéntesek tevékenysége mindig egy űrt, egy hiányt tölt be. Az önkéntes nem anyagi javakért, hanem elkötelezettként, alázattal nyújt segítséget. Aki nem így vállalja, az sokszor többet árthat a másik embernek. Fontos, hogy az önkéntes személy belső indíttatásból és türelemmel, törődéssel végezze a tevékenységet. Mindkét oldalon meg fog térülni a befektetett energia. Ez nyereség az egyénnek, nyereség a társadalomnak.

Az ünnepek közeledtével megszaporodnak a gondok, és felértékelődik a család fontossága. Milyen problémával szokták ilyenkor keresni a telefonszolgálatot?

Valóban felértékelődik a család fontossága. Az érzelmek, a család összetartozásával kapcsolatos hívások, az elveszített (elhunyt) családtagok hiánya minden évben előtérbe kerül az adventi időszakban. Sokan telefonálnak a magányosan élők közül, akik szeretnék érzéseiket valakivel megosztani az ünnepek közeledtével vagy éppen szenteste napján. Idén a koronavírus-helyzet is átalakítja az ünnepek megélését, hiszen valószínűleg sokan a családtagoktól távol, csak telefonon vagy internetes kapcsolaton keresztül köszönthetik egymást.

Mennyire jellemző ilyenkor a gyakoribb tárcsázás?

A korábbi évtizedekben kiugróan magas volt az adventi időszak hívásszámainak alakulása. Az utóbbi 2 évben kiegyenlítettebb a hívási statisztika: 12-15 ezer hívás havonta. Valamivel magasabb a hívásszám a karácsonyi időszakban, de inkább a hívástartalmakban vannak különbségek, illetve az ünnep körüli hetekben alacsonyabb a hecchívók aránya.

A járványhelyzet átalakította a társadalmi problémákat és szétszakította a családokat. Milyen lelki problémák kerülnek ilyenkor előtérbe?

A koronavírus-járvány okozta nehézségek, az izoláció, a bizonytalanság, tehetetlenségérzés a hívástartalmakban is folyamatosan megjelentek március óta. Először az információhiány, majd a betegség okozta problémák, később a járványhelyzethez köthető konfliktushelyzetek (pl. munkahely megszűnése, karanténhoz köthető bezártság, párkapcsolati nehézségek) kerültek középpontba. Már a húsvéti ünnepek alatt is nehézséget jelentett a távol élő családtag hiányának megélése, a karácsonyi ünnepek alatt ez még inkább problémát okozhat. Idősebb hívóink, szociális otthonban élő vagy kórházból telefonálóink számára ez nagyon nehéz időszak lehet.

Az Önkéntes Központ Alapítvány minden évben díjazza Magyarország legkiemelkedőbb önkéntes programjait, aminek eredményeként a Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetsége megkapta Magyarország Év Önkéntes Programjának díját. Az erről készült beszélgetés itt nézhető meg.

forrás: felvidek.ma

Az ünnepek alatt is fogadja a hívásokat a lelkielsősegély-szolgálat
Az ünnepek alatt is fogadja a hívásokat a lelkielsősegély-szolgálat

Címkék